Fietstocht 1937 Jan en Gerrit

6 augustus 2022 - Terneuzen, Nederland

Bij het leeghalen van het huis in Zaamslag (zl) na het overlijden van de 2e vrouw van mijn vader , kwamen we een dagboek tegen waarbij hij zijn fietsvakanties had gememoreerd. De eerste was als 18 jarige een trip door België 🇧🇪 Deze tocht gaan Gerrit vd Voort en ik opnieuw fietsen met behulp van het logboek van 30 juli tm 6 augustus 2022. Een dagje langer want we zijn tenslotte geen 18 meer 😜 Ook de tent wordt vervangen door B&B en 🏨 Slapen in het vrije veld is niet meer toegestaan.

Dagboek
vanaf vandaag 5 juni gaan we in de voorbereiding Gerrit boekt op de routes al de slaapplekken en ik ga me mentaal voorbereiden op deze tocht🍻🤭

Vandaag 30 juli zijn we vanmorgen om 06.00 uur vertrokken uit Pijnacker 08.15 parkeerde we de auto bij de sluizen van Terneuzen om de fietsen in gereedheid te brengen voor de tocht

Terneuzen start

. Na 15 min reden we bepakt naar de nieuwe diep straat 86 .Daar stond het geboortehuis van mijn vader en was het adres waar hij vertrokken was voor zijn tocht in 1937. Huisje was inmiddels afgebroken en stond een nieuwe woning. Het straatje gaf nog wel een beeld hoe het er uit had gezien.

TerneuzenTerneuzen

Terneuzen selfie

Na een paar foto,s en selfies gingen we op weg naar Zaamslag Na wat ruzie met onze navigatie en hierdoor met elkaar (begon al 👍) zaten we op de weg tussen de aardappel velden naar Zaamslag .Daar hebben we in de Adriaan Walravenstraat 25 nog even een foto gemaakt van de woning waar hij als laatste had gewoond.

Woonhuis Zaamslag

Vervolgens door naar Hulst centrum.  De eerste 25 km zaten erop en tijd voor een bakkie op de markt.

Hulst

Hierna weer op weg naar Sint Nicolaas in België 🇧🇪 Nu bleek dat er van Hulst naar Sint Nicolaas vroeger een stoom treintje heeft gelopen tot 1952.  Dit was nu een fietspad geworden en door de bossen en velden was dit een mooi stuk fietsen.

Trein bord uitlegTrein

We passeerden  toen ook de grens en werden gelukkig niet gecontroleerd. (Op 🍺)

GrensGrens

Was ook nog even link toen bleek dat hier buizerds zaten die oude knappe fietsers aanvielen. Gelukkig kwamen we dit stuk goed en ongeschonden door.

Buizerd waarschuwing

Na 1,5 uur reden we st Nicolaas binnen .

Sint Nicolaas

Na wat foto’s op de markt gingen we richting Hamme (10km) en waren we gast bij een bruiloft bij de kerk.

Bruiloft in België

We hebben de bruidegom nog gewaarschuwd en zijn door gereden  naar Dendermonde (12 km) waar we heerlijk geluncht hebben met een paar Stella Artois (achteraf niet zo’n goed idee)

Crock medamme Biertje

Dendermonde

met nog 20 km te gaan naar Asse . Toen bleken de vlakke wegen heuvels te worden en voor ons gevoel hoge bergen. Om 16.30 kwamen we na deze bergetappe eindelijk aan in Asse bij ons eerste overnachting adres. Zeer aardige ontvangst , zo aardig dat we goed controleerden of onze kamer wel op slot zat.  Begin van de avond nog biertje gedronken in België’s café en daarna heerlijk gegeten bij een Italiaan.

Italiaans eten

Vervolgens naar onze B&B en om 22.30 lagen we op bed met de deur op 🔐.

Vandaag is het Zondag 31 juli en na een goede nachtrust en ontbijt 🍳 stapten we weer met goede zin op de fiets en gingen op weg naar Brussel Na een uurtje bereikten we de voorstad van Brussel en we verbaasden ons dat het zo rustig was .Leek wel of iedereen nog sliep . In het centrum werd het wel drukker maar dan met name door touristen . Mooi centrum ,maar besloten na een paar foto’s toch door te gaan fietsen richting Waterloo

Brussel

Brussel Smurfen Brussel

. Bij een kraampje nog even 🍌 gekocht

Brussel

,iets wat mijn vader in 37 ook had gedaan . Nadat we Brussel uit waren hebben we eigenlijk alleen door groen en bos gereden . Wel heel heuvelachtig allemaal. Om 14.00 waren we bij de Leeuw van België in Waterloo

Leeuw Waterloo

.Hier werd in 1815 Napolion verslagen . Na eerst geluncht te hebben hebben we het museum bezocht de trap naar de leeuw beklommen Pfff best veel treden voor onze versleten knieën.

Waterloo 4D Waterloo

Waterloo op de trap

WaterlooWaterloo Waterloo

Nog ff 4 D film bekeken over de slag bij Waterloo
Na onze fotosessies weer op de fiets gestapt richting Corbais waar onze volgende overnachting zou zijn.Dit was echter 2,5 uur afzien door stijgen en dalen .Meer stijgen trouwens Sommige stukken moest zelf worden afgestapt . Omdat een taxi niet lukte kwamen we eindelijk helemaal verrot op onze bestemming . Prima hotelletje trouwens en na lekker eten in een brasserie hier aan de weg vielen we snel als een blok 😴  zo vast dat we elkaar niet hebben horen snurken .

Maandag 1 Augustus na een goede nacht en ontbijt hebben we Corbais achter ons gelaten

Hotel onderweg Piano

.Helaas begon de rit met motregen, maar vrij snel was dit gelukkig voorbij . Zoals we gisteren met stijgen en dalen waren geëindigd gingen we nu zo weer verder . Na 10 min op de fiets waren we al weer flink bezweet 🥵 Door allerlei dorpjes en gehuchten waar sinds 1937 volgens ons niet veel veranderd was.,kwamen we aan in de hoofdstad van Wallonië NAMEN.  Onderweg moest er nog een blokkade van Belgische ganzen worden overwonnen, wat Gerrit goed afging. Een drukke plaats ,maar vonden het een oude vieze stad met een luchie . Op een pleintje hebben we wel heerlijk koffie gedronken met mokka en slagroom gebak

Namen

Namen

. Lekker light ook. We konden vandaag dan ook de lunch overslaan. Vanuit Namen konden we langs de Maas gaan fietsen. 32 km vlak fietspad (heerlijk) en schitterende omgeving met fraaie rotspartijen.

Langs de Maas

Langs de Maas

We reden dan ook vrij soepel en vlot naar Dinant. Na eerst ons te hebben ingecheckt in het hotelletje,zijn we dit prachtige plaatsje gaan verkennen. We hebben de Citadelle bezocht een militaire vesting boven op een berg

Dinant vesting  DinantDunant

Dinant op het fort

. Gerrit met de trap ,ik met de kabelbaan . Fraai museum wat je terug bracht in een stukje geschiedenis van oorlogen  gevoerd hier in dinant vanaf jaar 1400.

Dinant Dinant Dinant vesting

Dinant Dinant

Vervolgens hebben we de kerk bezocht en een schiet gebedje gedaan voor goed weer en minder zere knieën,spierpijn en pijn in onze r..t

Kerk dinant

Daarna  hebben we op een Terras aan de Maas ons de glazen bier Stella Artois goed laten smaken . Op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie dat we ook nog moesten eten .

Bier op

Dinant

Om 20.00 uur doken we een restaurant in en bestelde 2 pannen mosselen.

Mosselen eten

Spannend want Gerrit had dit nog nooit gegeten , maar met wat alcohol op durfde hij dat wel. Het smaakte fantastisch en om 22 uur zijn we vol van drank en eten naar ons hotel gegaan. We maakten elkaar ook wijs dat de rit van morgen 92 Km een makkie zou worden en vervolgens in een diepe nachtrust terecht gekomen.😴

Vandaag Dinsdag was voor ons een echte off day. Bijna alles zat tegen .Na eerst nog wat ansichtkaarten te hebben gepost in Dinant begon na de brug de ellende .

Brug Dinant
Stijgings percentages van 8 tot 12 % Bijna niet te doen , maar wij bekend als doorzetters kwamen om 1/2 12 aan in philleville. Een plaatsje uit het dagboek van 1937.

Oude foto philleville Torentje 2022 philleville

Van het oude kapelletje was weinig over.

Vervolgens door gefietst/klunen naar Beaumond Ook uit het dagboek waar we wilden lunchen .Dat bleek nogal lastig , het enigste wat we konden krijgen was een varkenspoot. In een supermarkt maar bananas, yogurt en pinda,s gekocht en de laatste 28 km van de tocht ingezet. Meerendeel langs een N weg gereden zonder fietspad en druk verkeer. Niet echt een ontspannen stukje .Eindelijk arriveerde we om 17.15 bij onze slaapplaats en hadden we er 90 km opzitten . Kregen van de uitbaatster een lekker biertje met een bijsmaki.  T.m.h. Tot juni 2018🥵
Hier kwamen we pas achter toen hij op was natuurlijk.

Oud biertje

Wel hebben we lekker gegeten buiten op een terras bij een brasserie hier vlakbij.

Beloning na langste dag

Onze slaapplek was bijzonder, We moesten ons Bed delen ,iets waar we beide niet op zaten te wachten. We besloten om de beurt gebruik te maken van het bed .😴

B&B in Gilvy

Morgen zien we wel weer verder en waren het met elkaar eens dat dit waarschijnlijk de minste dag van de reis zou zijn.

Vandaag woensdag 3 augustus zaten we om 08.30 weer aan het ontbijt bij onze B&B. Het ontbijt was erg biologisch en of ik daar gelukkig van word laat ik in het midden. Waren wel super aardig onze gastvrouw en heer.

Vegetarisch ontbijt
Om 9 uur vertrokken we uit Givry en gingen richting Mons -Bergen. Hier wilde we de toren zien welke ook in het dagboek was terug te vinden. Na 1,5 uur stonden we ook aan de voet .

Mons Mons Mons

Kerk mons

Mons dagboek

Na wat foto,s zijn we mons uit gereden en gingen richting Doornik Vlak bij de Franse grens. Een rit van 60 km.

Eerst nog door wat gehuchten en dorpjes en op een gegeven moment reden we langs het kanaal de Schelde. We konden dus langs dit kanaal in een keer door fietsen naar Doornik. (40 km) Het verbaasde ons dat we niet meer langs huizen e.d kwamen. Blijkbaar wonen ze hier niet graag aan het water. We konden ook nergens iets drinken of eten terwijl de temperatuur inmiddels was opgelopen naar 34 graden .

Onderweg 34 graden

We besloten dan ook het kanaal even achter ons te laten op zoek naar verkoeling en eten. Bij een verlaten benzine station kochten we ijs en frisdrank, en in een dorpje achteraf konden we nog een bak friet krijgen.

Patatje

Toen we de zaak uitliepen werd de zaak gelijk gesloten, mogelijk keken ze daarom zo chagrijnig 😞 dat ze op ons moesten wachten. 😁

Om 17.00 uur reden we Doornik binnen. Door een navigatie fout stonden we midden in het centrum te zoeken naar onze slaapplek .Vonden wel gek dat op de foto,s een soort Boederij te zien was en dit in het centrum wel heel bijzonder zou zijn. Na 30 min zoeken bleek dat we de straatnaam verkeerd hadden gespeld. 🤔. Uiteindelijk kwamen we om 18.00 uur op onze bestemming .

Was vandaag niet de langste, maar wel de warmste.
Airco op de kamer was ook echt een kadootje. 🥶

Na ons op gefrist te hebben zijn we in het centrum wezen eten en deze keer ff geen patat maar een maaltijd salade .  Compliment voor de chef 👍

Maaltijd salade

Ook hebben nog wat foto’s gemaakt van de stad Doornik.

Doornik Doornik Doornik

Na terug komst moest Gerrit nog wat aan zijn rammelende fiets sleutelen ,

Gerrit rammelen fiets

waarna we in onze koele kamer onder de wol kropen. Morgen naar Kortrijk en Ieper waar veel terug te vinden is van de eerste wereld oorlog. (65 km)

Do 4 augustus zaten we om 8 uur buiten lekker 😋 aan het ontbijt.

Ontbijt Doornik

We wilde vroeg gaan fietsen om bijtijds in Ieper te zijn, waar we e.a wilde gaan bezoeken en bekijken. Eerst moesten we nog een km of 10 langs het kanaal alvorens we richting Kortrijk gingen. Onderweg werden we verrast door een versperring van het pad.

Boom op de weg

Eerst de ganzen en nu bomen. Gelukkig wist Gerrit raad en heeft dit probleem op gelost. Vervolgens begon het te regenen en moesten we onze regen kleding aan.

Regen

Na een halfuur was het weer droog en konden de regen spullen weer de tas in. Opeens zagen we het bord welkom in Vlaanderen.

Welkom in vlaandere

Eindelijk weer normaal Nederlands praten. We waren wel een beetje klaar met het Frans. Walen spreken praten namelijk alleen Frans en doen geen moeite voor een andere taal.  Onze tekst was dan ook inmiddels Bon Jour Ouwehoer.  Waarop men vriendelijk terug knikte.
Om 10.30 arriveerden we op de markt in Kortrijk. De eerste 32 km zat er weer op en tijd voor een bakkie.

Koffie in kortrijk

OM 11 zaten we weer op de Fiets op weg naar Ieper. We fietsten goed door en 14.15 reden we Ieper binnen en zijn eerst gaan lunchen op het plein. Gerrit belde de B&B of we al terecht konden. Helaas kon dat niet, want de poetsvrouw was nog bezig. Tassen neerzetten mog wel. Bij aankomst moest Gerrit uitleggen dat hij niet Mw Koene  was degene die geboekt had. Enfin half uur later mochten onze tassen in de garage gezet worden en konden we verder. Eerst gingen we naar museum Hill 62 ,bleek dus gesloten tot 8 augustus ivm vakantie van de beheerder. (Ongelooflijk in vakantietijd voor een museum)

Museum Hill 62

Daarna naar museum Hooge Crater. Hier konden we de geschiedenis bekijken van de slag bij Ieper 1914-1918 in beeld en spullen. Miljoenen doden, haast niet voor te stellen wat zich hier in de loopgraven heeft afgespeeld.

Museum Hooge crater Foto in museum Foto in museum Foto in museum Gerrit in museum Foto in museum granaten

Vervolgens zijn we terug naar het Plein in Ieper gereden een hebben het monument bezocht.

Monument Namen op monument

Hier staan alle namen van de geallieerden op de muren. 54000 wie vermist zijn? Toen nog wat gaan drinken en wachten tot 20.00 uur op de last post bij het monument. Iets wat elke avond plaatsvind.

Last post Last post

Heel indrukwekkend allemaal.

Toen nog een bord spaghetti gegeten

Spagetti

en vervolgens naar onze B&B  voor een verfrissende douche en naar bed. Morgen gaan we weer op weg naar Blankenberge aan de kust. (82km).

Vandaag om 09.00 uur vertrokken uit Yper. We hadden goed geslapen en gingen vol frisse moed op stap. Toch weer een rit van 80 km en …….. jazeker tegenwind.😩  Rond 11.15 arriveerden we in Yzer.

Hier wilden we het monument zien wat ook in het dagboek stond beschreven.

Yperen monument

Foto dagboek yper Yperen monument Gerrit

Hierna bezochten we nog de loopgraven, hier genoemd de dodengang.
Hier hebben we nog even verstoppertje gespeeld.

Loopgraaf linie bij yper

Loopgraven Yzer

Loopgraaf Jan

Hierna werd de tocht voort gezet naar Oostende. Grote drukke stad met boulevard waar we hebben geluncht.

Boulevard Blankenberge

Boulevard

Belgisch Garnalen kroketten geprobeerd, maar geef mij maar de normale Hollandse 😋

Hierna door gefietst naar Kustplaats Blankenberge en 17.15 arriveerden we bij onze B&B. Was weer een pittig tochtje met die wind .
Onze B&B was bijzonder we dachten dat we in een cabaret gezelschap terecht waren gekomen ,maar dan uit 1937. Dat gold ook voor de uitbaters trouwens.

B&B Dirksmonde

Ben B  Bent

De kamer was OK ondanks de vele trappen naar de 4e verdieping. En dat na een dag fietsen.🥵

in de avond nog even een hapje wezen eten  en aanwezig bij een een romantische zonsondergang met onze meiden aan de telefoon.😍

Eten Blankenberge  Eten Blankenberge Jan

Zo’n ondergang Blankenberge

Daarna nog een feest op het plein bezocht met gezellige Belgische meezingers .?? Om 23.15 lagen we op bed. 😴

Morgen de laatste dag en gaan we terug naar Terneuzen.

Zaterdag 6 aug waren we vroeg wakker en hebben onze fiets opgehaald uit een gagagebox 300 mrt verder. Om 08.15 waren we klaar voor vertrek, maar gingen eerst nog ontbijten. Dat deden we onder harde klanken van Engelbert Humperdinck’s en meer muziek uit dat genre. Best Gezellig 😀 Ontbijt was ook prima .

Gerrit aan ontbijt Blankenberge

08.45 uur zijn we vertrokken.  We moesten nu nog 65 km naar Terneuzen.

Eerst via Zeebrugge waar de brug openstond van de sluis naar Knokke. Sjieke badplaats en al drukte van jewelste om 10.00

Brug open ZeebruggeKnokke Boulevard. Oostende

.Nu was Nederland niet ver meer (12 km) en waren zelfs een beetje gespannen om straks weer NL in te rijden.   De grens werd moeiteloos en zonder oponthoud gepasseerd .

Grens Nl België

Yhee Nederland🥲

In Cadzand hebben we gezocht naar Zeezicht uit 1937 voor een bakkie, maar helaas  niet meer kunnen vinden.

Zee zicht Cadzand

Toen maar in andere tent koffie met  Appel en Gerrit  yoghurt  taart gegeten.

Appeltaart

Nu nog het laatste stukkie via Breskens naar Terneuzen 28 km. Voor dit stukje hebben we dan ook de snelste tijd van heel de week neer gezet.

Fietsen

Zo graag wilden we nu naar huis.  Om 14.30 uur reden we eindelijk dan ook Terneuzen binnen.

WE HEBBEN HET GEHAALD. 💪💪👏👏Het  gevoel van trots en emotie hebben we dan ook nog op een terras in Terneuzen centrum onder genot van een 🍺 verwerkt.

Gerrit aankomst Terneuzen Jan Aankomst Terneuzen Auto laden

Om 16.30 reden we weg uit Terneuzen richting Pijnacker, waar ons een groot onthaal stond te wachten door Len en Marleen.

Welkom thuis

Namens Gerrit en mij willen we iedereen bedanken voor het volgen, meeleven, reacties en steun .
Zonder jullie hadden we het waarschijnlijk niet gered.😂😂

Dagboek einde tour